
Dzisiaj postanowiłem podjąć się karkołomnego zadania. Spróbuję odpowiedzieć na to kim jest project manager. Instynktownie wszyscy to wiemy i rozumiemy, ale jak się nad tym człowiek trochę zastanowi, to sprawa przestaje być tak oczywista. Różne branże, różne firmy, różni ludzie – to wszystko sprawia, że często te dwa słowa interpretujemy zupełnie inaczej.
Dlatego ja skupię się na absolutnej podstawie…w końcu ciągle powtarzam, że najważniejszy jest solidny fundament. Niezależnie od tego z kim i gdzie dyskutujemy o roli kierownika projektu, zawsze podstawa powinna być wspólna. Reszta to tylko nadbudówka.
Project manager – definicja
Zacznę od przytoczenia definicji ustalonej przez PMI w ramach PMBOK Guide.
Project manager to osoba wyznaczona do prowadzenia zespołu odpowiedzialnego za osiągnięcie celów projektu.
Project manager to osoba kierująca i zarządzająca pracami projektowymi oraz pilnująca dowiezienia celów organizacji.
Uff…mamy to za sobą. Wiemy już kim jest project manager. Czy na pewno? Czy po przeczytaniu tej definicji możesz z czystym sumieniem powiedzieć kim jest manager projektu? Dla mnie to tylko zbiór haseł z których niewiele wynika. Potrzebujemy czegoś więcej, potrzebujemy zrozumienia.
Osoba wyznaczona
Od czegoś trzeba zacząć. Ktoś Cię musi mianować na kierowanie danym projektem. To co ważne to fakt, że nie musisz posiadać formalnie stanowiska project managera. Dla przykładu, moje pierwsze zadania jako PM realizowałem z czystego przypadku. W pewnym momencie po prostu się zorientowałem, że właśnie tym się zajmuje, a oficjalnie byłem zatrudniony jako programista.

Kolejne wyzwania w roli kierownika projektu również przyszły dość naturalnie. Ja i osoby w moim otoczeniu zrozumieliśmy, że „dobrze ogarniam” i dalej już poszło.
Kluczowe dla każdego project managera to moment wyznaczenia / mianowania do objęcia konkretnego zadania. To daje niezbędne umocowanie w zespole oraz organizacji. Pamiętaj, że „project manager” to tylko plakietka – mi chodzi o jasno określony zakres obowiązków, który jest jednym z krytycznych elementów w zarządzaniu jako takim.
Osoba, która kieruje i zarządza pracami
No bo przecież nie pracuje! A tak na poważnie, zadaniem każdego project managera jest praca na wyższym poziomie niż realizacja poszczególnych zadań. Niezależnie od metodyki wyznaczyć możemy cztery kluczowe momenty w cyklu życiowym projektu:
- inicjalizacja – moment w którym projekt dostał wstępną akceptację do startu. Zbierane są podstawowe wymagania i zakres, aby zrozumieć co w ogóle jest do zrobienia;
- planowanie – etap w trakcie którego tworzymy niezbędne plany. Tak, nawet jak pracujesz w zgodzie z duchem agile planujesz swoje prace. Zwinność nie polega na bieganiu na ślepo;
- realizacja – wszystko co dzieje się od planowania do zakończenia;
- zakończenie – zdanie i przekazanie kluczowych elementów projektu.
Oczywiście jest to ogromne uproszczenie i w zależności od wybranej przez project managera metodyki może się to różnić i być bardziej złożone. To nie ma na tym etapie znaczenia. To co ważne, to to, że musisz tym wszystkim pokierować od początku do końca.
Project manager zajmuje się ustaleniem kolejności działań, przeanalizowaniem potencjalnego wpływu czynników zewnętrznych (np. ryzyka), odpowiednim zaplanowaniem dostępności ludzi i wszelkich innych zasobów oraz milionem innych spraw (nie ma to jak precyzyjne określenie!). Kierownik/kierowniczka projektu nie patrzy na projekt z perspektywy samego planowania, samego developmentu czy samego wdrożenia. Musi patrzeć na projekt całościowo.
Zadaniem project managera jest doprowadzenia projektu od początku do końca.

Project manager pilnuje dowiezienia celów organizacji
W zdrowiej organizacji, każdy projekt realizowany jest z jakiegoś konkretnego powodu, który przynosi wartość niezależnie od tego jak ją wyliczamy. Zbudowanie nowego produktu, wprowadzenie nowego systemu czy realizacja zlecenie od klienta. Zawsze przyświeca mu jakiś cel, który jest zgodny ze strategią firmy [1]. Tak więc jednym z głównych zadań każdego project managera jest pilnowanie, aby projekt w trakcie swojego cyklu życiowego cały czas był zgodny z celami organizacji. Jeśli nie jest to nie ma sensu go kończyć i trzeba rozważyć zatrzymanie prac.
To kim jest ten project manager?
Czy wyczerpałem temat? Osobiście uważam, że nie. Rola project managera jest bardzo złożona i posiada wiele wyjątków. To co przedstawiłem w tym artykule to fundament, który jest spójny niezależnie od środowiska w którym przyjdzie Ci się znaleźć.
Jeśli planujesz związanie swojej kariery z project managementem to właśnie od takich rzeczy warto zacząć, aby zbudować solidną podstawę na której oprzesz swój dalszy rozwój.